בישראל מותר להסיע חיות מחמד ברכב, אבל יש לכך כללים ברורים. החוק מחייב להבטיח את שלומם של הנוסעים והחיה עצמה. נהיגה לא אחראית עם חיית מחמד שאינה מוגנת או מסיחה את דעת הנהג, עלולה להיחשב לעבירת תנועה מסוכנת.
אחת הטעויות הנפוצות שאני רואה בכבישים היא חיית מחמד משוחררת בתא הנהג, יושבת על ברכי הנהג או משוטטת בין המושבים. זו לא רק סכנה מוחשית בזמן בלימה או תאונה, אלא גם עבירה לפי דיני בטיחות בדרכים. החוק אינו מזכיר חיות מחמד במפורש, אך קובע באופן כללי שעל הנהג לשמור על שליטה מלאה ברכב ולמנוע כל גורם מפריע, לרבות בעלי חיים.
לפי תקנות התעבורה, נהג מחויב לשלוט ברכב לאורך כל הנסיעה ולוודא שאין גורמים המסיחים את דעתו. חיית מחמד חופשית יכולה להוות הסחת דעת חמורה. לכן החוק רואה בכך רשלנות ומאפשר לקנוס ואף לשלול רישיון במקרים חמורים.כמה אומר החוק בישראל על הסעת בעלי חיים?
בנוסף, קיימת תקנה האוסרת על שינוע מסוכן של מטענים או חפצים, לרבות בעלי חיים. המשמעות בפועל – כלב או חתול שנמצאים ברכב חייבים להיות מאובטחים. כך מכוסים גם מבחינה בטיחותית וגם משפטית.
אני ממליץ לאבטח כלב ברתמה ייעודית שמתחברת לרתמת בטיחות או באמצעות כלוב קשיח. החיה צריכה להיות מאחור – לא על ברכי הנהג או המושב הקדמי. במקרים של כלבים גדולים, עדיף להשתמש במחיצה שמפרידה בין תא המטען לשאר הרכב.
בעלי חתולים יודעים שמרבית החתולים עולים בקלות על לוח המחוונים – לכן חשוב לשים אותם בתיק נשיאה סגור היטב, שמונח במקום שאינו מפריע לתפעול הרכב. גם להם זה בטוח יותר, וגם לכם.
בכל הקשור להסעת חיות מחמד, חשוב להבין שהדבר אינו מסתכם רק בנוחות ובתחושת ביטחון – מדובר גם בעמידה בדרישות דיני בטיחות בדרכים. כאשר חיה משוחררת ברכב, במיוחד אם היא עלולה להפריע לתפעול ההגה, הדוושות או שדה הראייה, יש בכך משום סיכון בטיחותי ברור, שעשוי להיחשב לעבירה על החוק במקרה של תאונה או בדיקה
אם שוטר מבחין כי חיית המחמד מהווה סכנה או הסחת דעת, הוא יכול לרשום דוח בגין "נהיגה רשלנית". הקנס נע סביב 250–500 ש"ח ואף יכול להגיע להעמדה לדין במקרה של תאונה שנגרמה בשל כך.
בתי משפט בישראל כבר פסקו בעבר שנסיעה עם כלב על ברכי הנהג נחשבת לעבירה חמורה, במיוחד אם התרחשה תאונה. אמנם לא קיימת אכיפה נרחבת על כל כלב משוטט ברכב, אך במידה ומתרחש אירוע – האחריות היא על הנהג.
גם טמפרטורת הרכב משמעותית. בכל קיץ אני מזכיר – אסור להשאיר חיית מחמד ברכב, אפילו לדקות ספורות. טמפרטורה ברכב סגור קופצת מעל 50 מעלות – מה שעלול להרוג כלב או חתול בתוך זמן קצר.
מעבר לכך, כדאי לדאוג לאוורור, במיוחד בנסיעה ארוכה. מים זמינים, עצירות להתרעננות ובדיקה של תגובת החיה לנסיעה – כל אלו הופכים את הנסיעה לנעימה ובטוחה יותר.
במדינות רבות, בעיקר באירופה ובצפון אמריקה, קיימים חוקים נוקשים להסעת חיות מחמד. לדוגמה, בגרמניה נדרש אמצעי ריסון ייעודי כתנאי להסעת כלבים, ובבריטניה אפשר לקבל קנס של עד 5,000 פאונד על כלב חופשי ברכב. ישראל עדיין לא מחילה חוקים כאלה במפורש, אך העקרונות זהים – שמירה על בטיחות.
הסעת חיית מחמד ברכב נראית לעיתים דבר שולי. בפועל, היא עשויה להוות את ההבדל בין נסיעה שגרתית לבין תאונה. כשאני בוחן את המקרים המצערים בהם הייתה חיה מעורבת בתאונת דרכים, המסקנה ברורה – אבטחה פשוטה הייתה מונעת את רובם.
בכל הקשור להסעת בעלי חיים, החוק וההיגיון משתלבים יחד: חשוב גם לשמור על כללי דיני בטיחות בדרכים וגם על שלומם האישי של אנשים ובעלי חיים.
הקפדה על הכללים האלו הופכת את הנהיגה לבטוחה יותר – עבורכם, עבור חיית המחמד שלכם, ועבור שאר הנהגים בכביש.